۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

سیما سمر؛ فعال حقوق بشر

16 اوت 2009 - 25 مرداد 1388
سیما سمر، نخستین زنی که در کابینه پس از طالبان در افغانستان حضور یافت، به عنوان یکی از چهره های مطرح مدافع حقوق بشر و حقوق زنان شناخته می شود.
خانم سمر یکی از انگشت شمار زنان افغان است که پست های مهمی را در دولت افغانستان و در بیرون از دولت کار کرده و جوایز متعدد داخلی و بین المللی دریافت کرده است.

او به اجرای برنامه "عدالت انتقالی" در افغانستان تاکید دارد؛ برنامه ای که زمینه را برای محاکمه شماری از فرماندهان با نفوذ جهادی که به نقض قوانین جنگی در جریان سالهای جنگ داخلی افغانستان متهم هستند، فراهم می کند.
خانم سمر با آنکه تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی انجام داده، اما بیشتر عمر خود را در عرصه حقوق بشر و حقوق زنان کار کرده است.
او متعلق به قوم هزاره است و در سال ۱۹۵۷ میلادی در ولایت غزنی افغانستان به دنیا آمد. پس از آن به کابل آمد و آموزش عالی خود را در بخش پزشکی در دانشگاه کابل به پایان رساند.
اردوگاه های مهاجران
سیما سمر در جریان حضور شوروی سابق در افغانستان، به پاکستان مهاجر شد.
او در یک اردوگاه مهاجران در پاکستان، به کار پزشکی آغاز کرد و بعدتر در سال ۱۹۸۷، بیمارستانی را برای زنان باز کرد.
خانم سمر آرام آرام برای توسعه کارهای حقوق بشری و پزشکی خود، توجه شماری از نهادهای بین المللی را جلب کرد و به گشایش مراکز درمانی و مکاتب دخترانه در داخل افغانستان پرداخت.
او بارها از پاکستان به افغانستان می آمد و منابع نزدیک به خانم سمر می گویند که در کل، ده کلینک صحی، چهار بیمارستان برای زنان و کودکان و شماری از مکاتب را در مناطق دورافتاده افغانستان ایجاد کرد که حدود هفده هزار دانش آموز در آن درس می خواندند.
خانم سمر سالها در بیرون از افغانستان بسر برد
خانم سمر همچنین به کارهای امدادرسانی و کمک به سوادآموزی در افغانستان آغاز کرد و در ضمن، به خانواده های افغان در مورد حفظ الصحه و برنامه ریزی خانوادگی آموزش می داد.
حضور در کابینه
فعالیت های حقوق بشری خانم سمر به این شکل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت، زمانی که اجلاس بزرگ افغانها در شهر بن آلمان – پس از فروپاشی رژیم طالبان – او را به عنوان معاون دولت موقت به رهبری حامد کرزی در افغانستان انتخاب کرد. خانم سمر زمانی که این خبر در رسانه ها منتشر شد، در کانادا بود.
او به افغانستان آمد و بعدتر به عنوان وزیر زنان تعیین شد. اگرچه حضور زنان در کابینه های افغانستان سابقه داشته است، اما پس از سالهای جنگ داخلی و بعد از حاکمیت طالبان در افغانستان، این نخستین بار بود که یک زن وارد کابینه افغانستان می شد.
درلویه جرگه ای اضطراری که آقای کرزی را برای دو سال به عنوان رئیس دولت انتقالی برگزید، خانم سمر خود را برای معاونت لویه جرگه نامزد کرد و در رقابت با یازده نامزد دیگر برنده شد و معاون صبغت الله مجددی در لویه جرگه یا همایش بزرگ ملی شد.
پس از پایان کار اداره موقت در افغانستان، خانم سمر به عنوان رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تعیین شد؛ کمیسیون که گزارشدهی و نظارت بر وضعیت حقوق بشری در سراسر افغانستان، از وظایف اصلی آن است.
سیما سمر در سال ۲۰۰۵ میلادی، از میان سی نامزد بین المللی، به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور سودان معرفی شد و تا حالا در این پست نیز کار می کند.
او همچنین در سال ۲۰۰۸، از سوی دولت افغانستان، رسما برای پست کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر نامزد شد، اما به این مقام نرسید.
منبع : سایت فارسی بی بی سی http://www.bbc.co.uk/persian

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

ناامنی چالش عمده‌ي انتخابات

دوشنبه, 19 اسد 1388 08:17
داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز گذشته در کابل گفت که کمپاین انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به تناسب کمپاین نامزدان شوراهای ولایتی قوی تر و گسترده تر بوده است. او گفت "که خوشحالیم که بسیاری از افغان‌ها با وجود نا امنی به انتخابات علاقه دارند و منتظر نتایج آن می باشند".
این اظهارات را داکتر سیماسمر در یک نشست خبری مشترک با کای آیده، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در کابل بیان کرد. در این نشست خبری هم چنین دومین گزارش نظارت بر حقوق سیاسی که به صورت مشترک از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و دفتر معاونت ملل متحد یا یوناما در افغانستان تهیه شده است، نیز منتشر گردید.
این گزارش تاکید می کند با وجورد نا امنی فزاینده، افغان ها علاقه و اشتیاق وافری برای مشارکت در انتخابات دارند. گزارش تاکید می کند که مبارزات انتخاباتی تمامی نامزدهای ریاست جمهوری "عموما به طور آبرومندانه و فعال صورت گرفته و باعث مناظرات سیاسی پویا شده است".
با این حال، داکتر سمر به مواردی از خشونت های اشاره کرد که مرتبط به انتخابات و دوران کمپاین بوده است. او گفت" متاسفانه در جریان کمپاین ما قضایای از قتل را شاهد بودیم که مرتبط به مساله‌ي انتخابات است". داکتر سیما سمر به حوادث قتل رییس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در ولسوالی چمتال بلخ و قتل مسوول کمپاین داکتر عبدالله در ولایت کاپیسا به عنوان مواردی از خشونت های مرتبط به انتخابات اشاره کرد. او هم چنان از قتل یک نامزد مستقل شورای ولایتی در ولسوالی دشت هرچی ولایت کندز و قتل چهارتن از مسوولان کمپاین حامد کرزی به اثر انفجار بمب کنار جاده ای در ولایت جوزجان نیز به عنوان مواردی از خشونت های مرتبط به انتخابات نام برد.
گزارش مشترک نظارت بر حقوق سیاسی یکی از نگرانی‌های عمده را در جریان مبارزات و در کل روند انتخابات مشكلات در محقق حقوق سیاسی زنان خوانده است. داکتر سیما سمر با اشاره به این موضوع گفت "نا امنی بر نامزدهای زنان تاثیر گذاشته و باعث محدودیت آزادی بیان و حرکت های صلح آمیز آنان گردیده است".
او به عنوان نمونه از سه نامزد زن در ولایت کندهار نام برد که به دلیل نا امنی دیگر قادر به زندگی در آنجا نیستند. او گفت: "حتا نامزدهای زن که می خواهند پوسترهای خود را نصب کنند از سوی خانواده شان و یا همسایگان شان ممانعت می شوند".
خانم سمر هم چنان نا امنی را دلیل عمده برای عدم حضور تمام نامزدها به ویژه نامزدهای زن در سراسر افغانستان خواند. او گفت که در برخی از ولسوالی های که تحت کنترول دولت نیستند، تیم های آگاهی عامه نمی توانند از مرکز شهر بیرون شوند و به وظایف خود برسند.
خانم سمر هم چنان گفت که به دلیل نا امنی برخی از ماموران کمیسیون انتخابات از وظایف شان استعفا داده اند و یا نمی توانند به صورت عادی وظایف شان را به پیش ببرند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یکی از مشکلات دیگر فرا راه انتخابات را استخدام 16هزار کارمند انتخابات برای روز انتخابات و روندهای پس از آن خواند. او گفت: "در برخی از نقاط استخدام زنان مشکل است. هنوز شمار مراکز رای دهی قطعی نشده است".
این در حالی است که گزارش جدید نظارت بر حقوق سیاسی هم چنان افزايش موارد نقض اصل عدم ارعاب توسط عناصر ضدحکومتی و نامزدان رقيب و حاميان آنها را مايه نگرانی می خواند که ظاهرا از سوی عناصر ضدحکومتی صورت گرفته است.
گزارش هم چنان می گوید که موارد نقض اصل بی طرفی به خصوص سواستفاده از منابع دولتی و مقام های رسمی به صورت پراکنده تا به حال ادامه دارد.
گزارش مشترک نظارت بر حقوق سیاسی در حالی انتشار می یابد که قرار است مردم افغانستان تا ده روز دیگر به تاریخ 29 اسد سال روان به پای صندوق‌های رای بروند.
در حال که گفته می شود نا امنی یکی از مشکلات اصلی فرا راه انتخابات است، اما نهادهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در کشور وعده کرده اند که شرایط بهتر امنیتی را برای رای دهندگان ایجاد خواهند كرد.
منبع: سایت هشت صبح http://www.8am.af/