۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

داکتر سیما سمر؛ خشونت علیه زنان در حال افزایش است.

مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که براساس یافته‌های تازه‌‌ی این کمیسیون، خشونت علیه زنان نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است.این کمیسیون یافته‌های خود را در مورد خشونت علیه زنان به مناسبت 25 نوامبر، روز بین‌المللی منع خشونت علیه زنان روز گذشته منتشر کرد.
داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر با ارایه یافته‌های این کمیسیون در مورد خشونت علیه زنان، گفت که طی شش ماه اخیر 1167 مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده و این آمار نشان می‌دهد که موارد خشونت علیه زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. خانم سیما سمر تاکید کرد که ممکن است موارد خشونت علیه زنان بیشتر از این رقم باشد.به گفته‌ی رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، بیشترین موارد خشونت علیه زنان، خشونت‌های خانواده است. او گفت: «متاسفانه بالاترین آمار خشونت را، خشونت‌های فامیلی تشکیل می‌دهد که از 1167 مورد خشونت که در کمیسیون ثبت شده، 261 مورد آن شامل لت و کوب در فامیل‌هاست. 176 مورد دیگر خشونت‌هایی شامل تهدید به مرگ و اقدام به قتل است که از این رقم، سی مورد خودسوزی صورت گرفته و بیست تن هم خودکشی کرده‌اند. 47 تن هم تریاک خوردند تا خودکشی کنند و در 53 مورد دیگر اقدام به قتل شده و 26 تن هم به قتل رسیده‌اند.»با این حال، داکتر سیما سمر تاکید می‌کند که وجود فرهنگ معافیت باعث شده تا موارد خشونت علیه زنان در حال افزایش باشد. به گفته‌ی او، تاکنون کسانی که عامل خشونت بوده‌اند، از سوی نهادهای قضایی مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته‌اند.
محروم از تمام حقوقکمیسیون مستقل حقوق بشر که در تحقیق شش ماهه خود بیشتر روی موارد خشونت علیه زنان بیوه در هفت ولایت کار کرده است، می‌گوید که زنان از تمام حقوق‌شان محروم هستند.ثریا صبح‌رنگ، یکی از کمیشنران این کمیسیون در نشست دیروزی گفت: «این تحقیق برای ما نشان داده که زنان از تمام حقوق شرعی و بشری‌شان محروم هستند. از حق تعیین سرنوشت، حق ازدواج، حق حضانت اطفال، گشت و گذار آزادانه، تحصیل، کار، دسترسی به صحت، و حتا حق دیدار از اقارب‌شان محروم هستند. و این‌ها تحت خشونت‌های خانوادگی، روانی، اجتماعی و ساختاری قرار دارند.» به گفته‌ی خانم صبح‌رنگ، بیش از نود درصد خانم‌های بیوه مورد خشونت‌های مختلف قرار گرفته‌اند.براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، خانم‌های بیوه که از نعمت سواد محروم‌اند و سن‌شان کمتر است، بیشتر مورد خشونت قرار گرفته‌اند. براساس گفته‌های مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، به هر اندازه‌ای که خانم‌های بیوه جوان‌تر بوده‌اند، به همان اندازه مورد خشونت‌های بیشتر قرار گرفته‌اند. یافته‌های کمیسیون نشان می‌دهد که خانم‌های بیوه جوان، برعلاوه خشونت‌های فزیکی و روانی، با خشونت‌های جنسی نیز مواجه هستند. چنانچه ثریا صبح‌رنگ می‌گوید: «تعداد زیادی از خانم‌های بیوه مورد خشونت‌های جنسی هم قرار گرفته‌اند.»یافته‌های کمیسیون نشان می‌دهد که بیشتر از پنجاه درصد زنان بیوه مستقلانه زندگی می‌کنند و تعداد کودکان‌شان نیز زیادتر هستند. بیش از پنجاه درصد از خانم‌های بیوه بین سه تا هشت کودک دارند. کمیسیون مستقل حقوق بشر، این مساله را «فاجعه‌بار» خواند. به گفته‌ی ثریا صبح‌رنگ، زنان بیوه که از شوهران‌شان طلاق گرفته‌‌اند، بیشتر از دیگر خانم‌ها مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرند. او گفت که بیشتر از هفتاد درصد از خانم‌های بیوه به‌دلیل حفاظت از کودکان‌شان حاضر به ازدواج مجدد نیستند. اما به گفته‌ی کمیسیون مستقل حقوق بشر، شماری از خانم‌های بیوه که به ازدواج دوباره تن می‌دهند، به اجبار ازدواج می‌کنند.مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌افزایند براساس یافته‌های آنان، موارد خشونت در ولایت ننگرهار نسبت به دیگر ولایات مورد تحقیق بیشتر است. به گفته‌ی خانم صبح‌رنگ، در این ولایت حتا حقوق فردی زنان بیوه صلب شده است.با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید می‌کنند که زنان بیوه با شرایط اقتصادی و اجتماعی سختی مواجه هستند و در این زمینه، نهادهای مسوول باید توجه بیشتری کنند. به گفته‌ی این کمیسیون، تن‌فروشی و گدایی از دیگر پیامدهای شرایط ناگوار زندگی زنان بیوه است.
منبع: سایت هشت صبح