۱۳۹۰ فروردین ۲۰, شنبه

داکتر سیما ثمر و بنیانگذار ویکی لیکس دو نامزد اصلی جایزه صلح نوبل

شبکه سراسری مردم هزاره: داکتر سیما ثمر و بنیانگذار سایت ویکی لیکس دو نامزد اصلی دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2011 می باشند. داکتر سیما ثمر يکی از فعالان مشهور حقوق بشر در عرصه جهانی است و کوشش های او در این قسمت، باعث شد تا او از طرف سازمان های معتبر حقوق بشری، برای سومین بار نامزد دریافت جایزه نوبل شود.

شبکه سراسری مردم هزاره ضمن آرزوی موفقیت و پیشرفت برای داکتر سیما ثمر، امیدوار است او به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال 2011 معرفی شود.

منبع: www.hazarapeople.com

۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

سیما سمر: نقش زنان در تلاشهای صلح کمرنگ است

داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید تلاش‌های صلح در این کشور «مردانه» است و نقش زنان در روند صلح کمرنگ میباشد. او گفت در تلاشهای صلح، قطعنامه 1325 شورای امنیت ملل متحد در نظر گرفته شود.
براساس این قطعنامه سازمان ملل متحد، کشورهای عضو مکلف اند تا زنان را در تلاش‌ها برای صلح و مصالحه سهم دهند.
خانم سمر که روز دو شنبه در مراسم افتتاح کمیته نظارت و حمایت از قطعنامه 1325 شورای امنیت صحبت میکرد، گفت سازمان ملل متحد و دولت افغانستان تعهد لازم برای مشارکت زنان در تلاش‌های صلح ندارند: «مشکلات عمده بر سر راه تطبیق این قطعنامه، یکی عدم تعهد سیاسی در اشتراک زنان است. تمام تصمیم‌هایی که در سطح افغانستان گرفته می‌شود، تصمیم‌های مردانه است و بسیار کم شرایط یا حقوق زن را در نظر می‌گیرند».
قطعنامه 1325 که در سال 2000 میلادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شد، از دولت‌های عضوی این سازمان می‌خواهد که مشارکت زنان را در روندهای صلح جدی بگیرند و برای تامین امنیت و محو خشونت علیه آنان تلاش‌های گسترده‌تری انجام دهند.
افزایش تعداد زنان در برنامههای صلح بینالمللی، حمایت و امنیت زنان و تامین صلح در مناطقی که مخالفت و زور علیه آنان وجود دارد، اطمینان از مشارکت برابر زنان در نهادها و تصمیمگیریها و افزایش و تقویت حمایت از زنان در چارچوب قوانین انسان دوستانه و حقوق بشر از دیگر مواد قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد.
زنان افغانستان هر از گاهی خواستار سهم گیری مساویانه در روند صلح شده اند
در همین حال شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان قطعنامه 1325 شورای امنیت را برای فعال سازی نقش زنان در تلاش‌های صلح و ثبات در کشور بااهمیت توصیف کرده، می‌گوید که با تکیه به این قطعنامه، زنان جهان زمینه‌های گسترده‌ای را برای ایفای نقش شان در رفع منازعات بین المللی به دست می‌آورند.
شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در پیامی می‌گوید:‌ «این قطعنامه برای جامعه‌یی چون افغانستان، اهمیت شایانی دارد. در این کشور، نه تنها نقش زنان پیرامون صلح پروری استفاده نمی‌شود، بلکه آنان خود به قربانیان اصلی این منازعات مبدل گردیده‌اند».
ترکیب شورای عالی صلح
انتقاد نهادهای مدافع حقوق زنان در رابطه به نقش ضعیف زنان در روند صلح دولت افغانستان پس از آن افزایش یافت که شورای عالی صلح با 60 عضو مرد و 8 عضو زن آغاز به کار کرد.
پیش از این شماری از فعالان حقوق زن گفته اند که اعضای زن در شورای عالی صلح در تصمیمگیری‌های مهم سهم ندارند و زنان عضو این شورا در سفر هیات شورای عالی صلح به کشورهای دیگر اصلا حضور نداشته اند.
از سوی دیگر زنان ابراز نگرانی کرده اند که دولت افغانستان در مصالحه با طالبان حقوق آنها را پایمال کند.
منبع: www.dw-world.de